Odsłonięte szyjki zębowe — bolesny problem

Odsłonięte szyjki zębowe to jedna z chorób przyzębia, związana z obniżaniem się i cofaniem dziąseł. Nieleczony problem może przyczyniać się do występowania dolegliwości bólowych i wywoływać nadwrażliwość zębów, a w konsekwencji prowadzić nawet do ich utraty. W celu uniknięcia powikłań konieczna jest szybka reakcja.

Co to jest recesja dziąseł?

Twoje dziąsła  zapewniają Twoim zębom odżywcze i stabilizujące środowisko. Gdy dochodzi do recesji dziąseł, odsłaniają się powierzchnie korzeni zębów. Więc kiedy Twoje dziąsła się cofają (podobnie jak linia włosów), może to zwiększyć ryzyko próchnicy korzeniowej, utraty kości i poluzowania zębów.  Pacjenci z recesją dziąseł często zgłaszają wrażliwość na gorące i zimne pokarmy oraz nieestetyczny wygląd dziąsła i zęba.

Zajmując się cofającymi się dziąsłami na wczesnym etapie, możesz uniknąć konieczności przeprowadzania bardziej inwazyjnych zabiegów periodontologicznych później. Zdrowe dziąsła i zęby oznaczają nie tylko dobre zdrowie jamy ustnej, ale także wzmacniają Twoje ogólne zdrowie.

– recesje, bolesny problem.

Odsłonięte szyjki zębowe

Co powoduje cofanie się dziąseł?

Istnieje wiele czynników, które mogą prowadzić do cofania się dziąseł.

Obejmują one:

-Zła higiena jamy ustnej

Brak  wystarczającej higieny jamy ustnej codziennie może prowadzić nie tylko do tworzenia się płytki nazębnej i próchnicy, ale także do poważnych chorób przyzębia.

-Agresywne szczotkowanie

Szczotkowanie ze zbyt dużą siłą, zarówno szczoteczką manualną, jak i elektryczną, może powodować uszkodzenia. Włosie może uszkadzać delikatne tkanki błony śluzowej jamy ustnej, a nawet prowadzić do krwawienia dziąseł.

Genetyka

Niektórzy ludzie są po prostu genetycznie predysponowani do chorób przyzębia, pomimo dobrych nawyków higieny jamy ustnej, takich jak regularne szczotkowanie, używanie nici dentystycznej, regularne czyszczenie zębów i wizyty kontrolne.

-Złe ustawienie zębów

Krzywe zęby mogą powodować złe ułożenie dziąsłą, z to może skutkować cofaniem dziąseł.

-Palenie i żucie tytoniu

Te nawyki prowadzą do tworzenia dużej ilości płytki nazębnej, co może prowadzić do zapalenia i podrażnienia dziąseł.

-Zgrzytanie zębów i ściskanie szczęki

Zgrzytanie zębów i ściskanie szczęki może przyczyniać się do recesji dziąseł poprzez osłabienie miejsca, gdzie dziąsło dotyka do korzenia zęba.

Poprzednie leczenie ortodontyczne

Do odsłonięcia szyjek zębowych może dojść podczas leczenia ortodontycznego. Dzieje się tak ponieważ siły przykładane do zęba podczas noszenia aparatu mogą powodować zanik kości i dziąsła wokół korzenia zęba.(1)

Jakie są objawy recesji dziąseł?

Cofanie dziąseł (zwana także recesją ) rozwija się w różnym tempie. Możliwe, że nie zauważysz jej na początku, aż zostanie wykryta przez Twojego lekarza dentystę podczas czyszczenia zębów, przeglądu lub gdy zaczną się pojawiać jej objawy.

Gdy recesja dziąseł przechodzi w zaawansowane stadium, możesz zauważyć takie  objawy jak:

Delikatny ból i krwawienie przy linii dziąseł

Odsłonięcie korzenia zęba (widoczne przy bardziej zaawansowanej recesji)

Zęby wydające się dłuższe z powodu erozji dziąseł, co powoduje odsłonięcie większej powierzchni zeba

Wrażliwość zębów – gdy recesja dziąseł prowadzi do odsłonięcia korzeni, zęby stają się bardziej wrażliwe na inne bodźce, takie jak ciepło i zimno

Czy recesję dziąseł można odwrócić?

Na szczęście tak. Istnieją  różne rodzaje zabiegów na cofające się dziąsła, ale jak wybrać odpowiednią metodę? Pomocny będzie lekarz dentysta periodontolog, który dzięki swojemu doswiadczeniu będzie mógł zaproponowac odpowiednie leczenie. Lekarz dentysta periodontolog w Warsaw Dental Center uczestniczył w wielu szkoleniach z zakresu leczenia recesji dziąseł, prowadzonych przez najlepszych chirurgów o międzynarodowej sławie, co kwalifikuje go do udzielenia Twoim dziąsłom dokładnie takiego leczenia, jakiego potrzebują.

Procedura przeszczepu dziąseł(2)

Jeśli Twoje dziąsła cofnęły się do tego stopnia, że powodują powtarzające się objawy, odsłaniają korzenie zębów lub destabilizują Twoje zęby, najpopularniejszą opcją leczenia jest odbudowa naturalnych dziąseł za pomocą przeszczepionej tkanki.

Jak wygląda zabieg przeszczepiania dziąsła?

Przeszczep dziąseł można wykonać na kilka sposobów. Najpopularniejszymi metodami przeszczepiania są przeszczep wolnej tkanki dziąsłowej (gdzie kawałek tkanki dziąsłowej jest wycinany z innego miejsca w ustach i przymocowany do miejsca z niedoborem dziąseł) i przeszczep tkanki łącznej (gdzie płat tkanki obok miejsca przeszczepu jest wycinany i przenoszony, aby pokryć odsłonięty korzeń zęba) i zabezpieczony szwami. Ta miękka tkanka połączy się z istniejącą tkanką dziąsłową i zagoi się w około ośmiu tygodni. W wyniku tych zabiegów nie powstają blizny, które mogłyby działać niekorzystnie na estetykę uśmiechu.

Skąd pochodzi tkanka do przeszczepu dziąseł?

Tkanka do przeszczepu może pochodzić z dwóch różnych źródeł: od samego pacjenta lub z zewnętrznego źródła.

Tkanka autogenna- własna pacjenta

Autoprzeszczepy to tkanka pozyskiwana od samych pacjentów. Najczęściej miejsca dawcze dla tkanki przeszczepowej obejmowały  podniebienie tuż za koronami zebów, obszar za trzonowcami szczęki, czyli ostatnimi zębami, samo miejsce przeszczepu lub tkankę dziąsłową znajdującą się obok miejsca przeszczepu.

Inne substancje do odbudowy cofających się dziąseł

Są to materiały przeszczepowe pozyskiwane z zewnętrznych źródeł. . W dzisiejszej periodontologiii szeroko stosowane są matryce kolagenowe, które pozbawione są komórek, dzieki czemu są bezpieczne w użyciu.

Stosowanie matrycy kolagenowej jest metodą wyboru w sytuacjach, gdy pacjent nie ma wystarczającej ilości tkanki do przeszczepienia na duże obszary cofających się dziąseł.(3)

Gdy przeszczepianie jest wykonywane przez doświadczonego periodontologa, w przypadku obydwu metod  można osiągnąć doskonałe rezultaty.

Warsaw Dental Center odpowiada na najczęściej zadawane pytania dotyczące cofających się dziąseł

Kiedy jest już za późno na naprawę cofających się dziąseł?

Nigdy nie jest za późno na przeszczepianie dziąseł, pod warunkiem, że pacjent posiada wystarczającą ilość tkanki dziąsłowej do pobrania na przeszczep. Jednak wskaźnik sukcesu zabiegu może być niższy w przypadkach, gdy pacjent cierpi na zaawansowane choroby dziąseł  lub paradontozę albo inne podstawowe problemy zdrowotne, które mogą wpływać na proces gojenia.

Po jakim czasie od przeszczepu dziąseł są zdejmowane szwy?

Zazwyczaj szwy używane w chirurgii przeszczepu dziąseł są usuwane po 7-10 dniach od zabiegu. Wszystko zależy od rozległości zabiegu i przebiegu gojenia. Doświadczony lekarz dentysta periodontolog na pewno wskaże odpowiedni czas na zdjęcie szwów.

Co mogę jeść po zabiegu przeszczepu dziąseł?

Po operacji przeszczepu dziąseł ważne jest, aby spożywać miękkie, chłodne i bogate w składniki odżywcze pokarmy, które są łatwe do pogryzienia i nie podrażnią gojącego się miejsca przeszczepu.

Ważne jest, aby unikać gorących lub pikantnych potraw, chrupiących lub twardych produktów oraz kwaśnych pokarmów i napojów w pierwszych kilku dniach po operacji, ponieważ mogą one podrażniać miejsce przeszczepu i spowalniać proces gojenia. Ważne jest również, aby pić dużo wody i unikać używania słomek, które mogą wywoływać skurcze mięśni mogące przemieścić przeszczep.

dalsze artykuły:

1.Recesja dziąsła: jej przyczyny i rodzaje oraz znaczenie leczenia ortodontycznego

Ana Suzy Jati

Czerwiec 2016, Dental Press Journal of Orthodontics 21(3):18-29

2.Czy recesja dziąsła wymaga leczenia operacyjnego?

Hsun-Liang Chan, DDS

Dent Clin North Am. 2015 Oct; 59(4): 981–996.

3.Użycie matrycy kolagenowej mucoderm® do pokrycia recesji tkanek miękkich i poszerzenia strefy dziąsła nieruchomego – opis przypadku

Krzysztof Chmielewski

Trybuna Stomatologiczna

Subskrybuj kanał Warsaw Dental Center na:

Ten artykuł pierwotnie ukazał się 29 września 2023 r. Ten artykuł został zaktualizowany w celu uwzględnienia aktualnej technologii dentystycznej i terminologii