Co warto wiedzieć przed założeniem aparatu ortodontycznego?

Z reguły im więcej mamy lat, tym wIęcej pojawia się wątpliwości w każdym zdrowotnym aspekcie. O komentarz dotyczący najczęstszych obaw dotyczących leczenia ortodontycznego poprosiliśmy ekspertów z kliniki Warsaw Dental Center.

MIT: Proste zęby to głównie kwestia estetyczna, więc jeśli do tej pory nie przeszkadzał mi ich wygląd, nie muszę nic robić.

Wyjaśnia doktor Bartosz Leończak: Proste zęby umożliwiają nam dokładniejsze ich czyszczenie. A jak wiadomo zła higiena jamy ustnej przyczynia się do chorób dziąseł i kości wokół zębów (mogą powodować ich utratę),a także cukrzycy i chorób serca. Źle ustawione zęby mogą powodować również nieprawidłowe żucie, bruksizm czyli zaciskanie zębów w nocy (częste bóle głowy) oraz pękanie twardej struktury zęba. I wreszcie krzywe zęby mogą być przyczyną obniżającej poczucie własnej wartości wady wymowy.

MIT: Aparat powoduje nieestetyczne przebarwienia, zwłaszcza u palaczy.

Wyjaśnia doktor Urszula Leończak: Sam aparat nie powoduje przebarwień, ale my możemy przyczynić się do ich powstawania, nie dbając odpowiednio o higienę jamy ustnej. Wystarczy ściśle stosować się do zaleceń lekarza, by uniknąć tego problemu, nawet będąc palaczem.

PRAWDA: Po założeniu aparatu pacjent musi zmienić swoją dotychczasową dietę.

Wyjaśnia doktor Tomasz Kupryś: Bezpośrednio po założeniu aparatu zalecana jest dieta miękka, ponieważ mogą pojawić się przejściowe dolegliwości bólowe.

Później odpowiednią dietą dbamy o to, by nie przyczynić się do przebarwień i odklejenia zamków. Dlatego nie powinniśmy jeść twardych rzeczy, tych z zawartością barwników i żuć gum.

PRAWDA/MIT: Kobiety w ciąży nie mogą zakładać aparatu.

Wyjaśnia doktor Urszula Leończak: Jeśli cała diagnostyka radiologiczna potrzebna do założenia aparatu została wykonana przed zajściem w ciążę, nie ma przeciwwskazań do rozpoczęcia leczenia ortodontycznego (w ciąży nie powinno się robić zdjęć radiologicznych). karmienie nie jest przeciwwskazaniem ani do wykonywania zdjęć radiologicznych, ani do założenia aparatu.

PRAWDA/MIT: Leczenie ortodontyczne jest droższe w przypadku osób starszych, więc nie opłaca się zwlekać.

Wyjaśnia doktor Urszula Leończak: Zęby w późniejszym wieku mają mniejszą zdolność do przesuwania się, więc leczenie ortodontyczne może trwać dłużej, dlatego może wiązać się z wyższymi kosztami. Im wcześniej założymy aparat, tym lepiej, ale pamiętajmy, że nigdy nie jest za późno. Najstarszy pacjent leczony przez nas ortodontycznie miał 80 lat!

Warsaw Dental Center Leończak Kupryś Sp.k.

NIP: 1182180875

kontakt@warsawdentalcenter.pl