Paradontoza – przyczyny, objawy, leczenie

Paradontoza uznawana jest obecnie już za chorobę społeczną, ponieważ zaraz po próchnicy, jest drugim, najczęściej występującym schorzeniem jamy ustnej. Jaka jest główna przyczyna paradontozy, jak ją leczyć i jak zapobiec tej chorobie?

Co to jest paradontoza?

Paradontoza, czyli zapalenie przyzębia, obejmuje struktury otaczające oraz utrzymujące nasze zęby, jak: cement korzeniowy, dziąsło, ozębna, kość wyrostka zębodołowego. Główną przyczyną paradontozy jest nieodpowiednia higiena jamy ustnej, ogólne osłabienie organizmu, ale również czynniki genetyczne. Osoby, których bliscy chorują lub chorowali na paradontozę, muszą szczególnie często odwiedzać gabinet stomatologiczny. Wczesne wykrycie paradontozy, m.in. poprzez prześwietlenie zębów, pozwala na jej skuteczne leczenie lub spowolnienie rozwoju.

Jak wygląda paradontoza?

Zapalenie przyzębia dotyka najczęściej osoby po ukończeniu 40. roku życia. Stany zapalne przyzębia prowadzą do rozchwiania, a nawet wypadania zębów. Z powodu zapalenia przyzębia, kości żuchwy i szczęki, korzeni zębów, a także innych, głębszych struktur odpowiadających za utrzymanie zęba w zębodole, można stracić zęby. Dlatego tak istotne jest zapobieganie paradontozie.

Rodzaje paradontozy

Wyróżnia się cztery rodzaje paradontozy:

• typowe – najpowszechniejszy rodzaj zapalenia przyzębia, który występuje u ok. 70% chorych, zazwyczaj w okolicach 30. roku życia i prowadzi do rozchwiania zębów. Pierwszym objawem paradontozy tego typu jest nadmierna ilość płytki bakteryjnej, która nieusuwana prowadzi do powstawania kamienia nazębnego;
  • gwałtownie postępujące – dotykające ok. 5% chorych, które może rozwijać się w okolicach 20. roku życia. Choroba przyzębia tego typu objawia się nie tylko zapaleniem dziąseł, ale także zanikiem kości wyrostka zębodołowego;
  • młodzieńcze – które występuje u mniej niż 1% chorych. Początkowe objawy choroby tego typu mogą pojawiać się już w wieku 13 lat. Rozwija się ona dużo szybciej niż typowa paradontoza i prowadzi do zniszczenia kości;
  • przedpokwitaniowe – które może pojawiać się nawet u małych dzieci, już w wieku lat 4.

W wielu przypadkach paradontoza może być powodowana przez wiele czynników, jak nieodpowiednie funkcjonowanie układu immunologicznego, nieprawidłowa dbałość o higienę czy też uwarunkowania genetyczne.

Etapy rozwoju paradontozy

Zapalenie przyzębia jest bardzo zdradliwą chorobą, ponieważ w początkowym etapie rozwoju nie towarzyszy mu ból, a jedynie okresowa nadwrażliwość odsłoniętych szyjek zębowych. Warto więc poznać dokładnie wszystkie jego etapy:

Początkowy etap paradontozy

Choroby przyzębia w jamie ustnej powodowane są w większości przypadków przez bakterie płytki i kamienia nazębnego wnikające do kieszonek dziąsłowych. Na skutek paradontozy kieszonki się pogłębiają i stwarzają coraz bardziej sprzyjające środowisko do namnażania się drobnoustrojów, powodujących stan zapalny. W jego wyniku pojawia się zaczerwienienie dziąseł i ich opuchlizna, czuć nieprzyjemny zapach z ust, a w czasie szczotkowania zębów może wystąpić krwawienie.

Kolejne stadium paradontozy

Nieleczona paradontoza powoduje dalsze uszkodzenie tkanek, w tym kości. Zęby na tym etapie choroby wydają się jakby dłuższe. Może pojawić się ich okresowa nadwrażliwość na gorące lub zimne potrawy. Postępujący zanik kości powoduje ruchomość zębów, które następnie zaczynają wypadać.

Zaawansowana paradontoza

W zaawansowanym stadium paradontozy, nawet już po utracie zębów, może występować miejscowe zapalenie dziąseł i kości. Nieleczona paradontoza prowadzi również często do powikłań ogólnych. Bakterie z kieszonek dziąsłowych mogą wraz z krwią wędrować po organizmie, powodując ciężkie i niebezpieczne schorzenia, jak choroby serca, zapalenia płuc, zakrzepica lub zmiany miażdżycowe.
Właśnie dlatego tak istotne jest rozpoczęcie leczenia, tuż po zauważeniu pierwszych objawów paradontozy. Prawidłowe leczenie zatrzyma jej rozwój i zapobiegnie nie tylko utracie zębów, ale również poważniejszym chorobom, pogarszającym stan ogólny organizmu.

Przyczyny paradontozy

Paradontoza powodowana jest przede wszystkim przez nieodpowiednią higienę jamy ustnej, a także podatnością genetyczną na to schorzenie. Wśród innych przyczyn paradontozy wymienia się także:

• nieprawidłowe szczotkowanie zębów,
  • zaniechanie czyszczenia przestrzeni międzyzębowych w trakcie mycia zębów,
  • wady anatomiczne tkanek jamy ustnej,
  • palenie papierosów,
  • podrażnienia dziąseł,
  • skłonność do oddychania przez usta,
  • uraz mechaniczny,
  • choroby metaboliczne, immunologiczne i hormonalne,
  • nieprawidłowe i nieszczelne wypełnienia zębów,
  • niewłaściwe uzupełnienia protetyczne.

Niezależnie od przyczyny paradontozy, jeżeli niepokoi nas krwawienie dziąseł lub nieświeży oddech, warto jak najszybciej dowiedzieć się w gabinecie stomatologicznym, jakie są przyczyny takich zjawisk.

Objawy paradontozy

Pierwsze objawy paradontozy są często lekceważone przez pacjentów, którzy najczęściej uważają, że to tylko przejściowy stan zapalny czy efekt zbyt mocnego szczotkowania zębów. Tymczasem już następujące objawy powinny nas skłonić do jak najszybszej wizyty u stomatologa:

• krwawienia dziąseł, ich obrzęk i zaczerwienienie;
  • odsłonięcie szyjek zębowych;
  • wydłużanie się koron zębowych;
  • przemieszczanie się zębów;
  • rozchwianie zębów lub ich utrata;
  • nieprzyjemny zapach w jamie ustnej;
  • nadwrażliwość na temperaturę posiłków.

Żaden z tych objawów nie powinien być lekceważony przez pacjentów, a skonsultowany ze stomatologiem, który postawi odpowiednią diagnozę i wdroży leczenie zapobiegające zapaleniu przyzębia.

Jak leczyć paradontozę?

Leczenie zapalenia przyzębia na jego wczesnym etapie jest skuteczne pod warunkiem systematyczności pacjenta i dbania o właściwą higienę jamy ustnej. Zadowalający stan higieny jamy ustnej osiąga się poprzez profesjonalne czyszczenie zębów, w trakcie którego usuwane są naddziąsłowe i poddziąsłowe osady osady nazębne. Najczęściej stosowane są zabiegi takie jak:

Skaling naddziąsłowy i poddziąsłowy

Przeprowadzany zazwyczaj metodą ultradźwiękową skaling pozwala na oczyszczanie zębów z osadu i złogów, a także usunięcie osadu znajdującego się poniżej linii dziąsła i przy korzeniu zęba.

Kiretaż otwarty i zamknięty

Zabieg usuwania kamienia nazębnego oraz płytki, w trakcie którego eliminowana jest ziarnina zapalna i skupiska bakterii znajdujące się w kieszonkach dziąsłowych. Kiretaż pozwala na spłycenie kieszonki zębowej oraz wyeliminowanie czynników, które powodują stan zapalny przyzębia: kamienia, płytki nazębnej i zmienionych chorobowo tkanek.
W niektórych przypadkach paradontozy leczenie może wymagać także zastosowania środków farmakologicznych lub interwencji chirurgicznej, jeśli choroba spowodowała zanik kości wyrostka zębodołowego.
Utrzymanie efektów leczenia paradontozy jest możliwe dzięki prawidłowej i regularnie przeprowadzanej higienizacji. Regularne usuwanie kamienia nazębnego i płytki nazębnej z powierzchni zębów powinno być wykonywane raz na pół roku lub częściej, w zależności od stanu uzębienia pacjenta. Istotne jest także samodzielne dbanie o higienę: nie tylko regularne mycie zębów i używanie nici dentystycznej, ale także płukanie jamy ustnej specjalnymi płynami. Instruktaż higieny jamy ustnej pacjent otrzymuje od dentysty.

Czy paradontoza jest zaraźliwa?

Ponieważ paradontozę wywołuje kilka rodzajów bakterii, które są w stanie przenikać z organizmu do organizmu, możliwe jest zarażenie się zapaleniem przyzębia w gronie najbliższej rodziny.
Lekarz od paradontozy – u kogo się leczyć?
Leczeniem zapalenia dziąseł zajmują się periodontolodzy, którzy przede wszystkim dbają o przeciwdziałanie paradontozie prowadzącej do utraty zębów.

Domowe sposoby na paradontozę

Skuteczne leczenie paradontozy uzależnione jest przede wszystkim od stopnia zaawansowania tej choroby. Domowe sposoby, takie jak:

• pasty lecznicze,
  • specjalne płyny do płukania jamy ustnej,
  • żele do smarowania dziąseł

pozwalają jedynie łagodzić objawy paradontozy, a nie faktycznie usunąć przyczyny choroby.

Jak zapobiegać paradontozie?

Dbanie o higienę jamy ustnej i regularne wizyty u dentysty oraz higienistki, która może usunąć osady z miejsc trudnych do wyczyszczenia zwykłą szczoteczką, to najskuteczniejsze sposoby zapobiegania paradontozie.

Leczenie paradontozy w Warsaw Dental Center

Warszawska klinika stomatologiczna Warsaw Dental Center to miejsce, do którego warto udać się w przypadku zauważenia jakichkolwiek niepokojących objawów wskazujących na rozwój paradontozy. Wyleczenia tego schorzenie jest możliwe, jeżeli pacjent zgłosi się odpowiednio wcześnie do gabinetu stomatologicznego i będzie przestrzegał zaleceń lekarza po zakończeniu zabiegów.