Cukrzyca — choroba, którą może rozpoznać dentysta

Cukrzyca to choroba, której wczesne rozpoznanie może zostać ułatwione poprzez wizytę u stomatologa. Jakie objawy może zaobserwować lekarz podczas przeglądu dentystycznego? Jak profilaktyka może pomóc pacjentom cierpiącym na cukrzycę uniknąć dalszego rozwoju choroby? Postanowiliśmy zapytać o to doktora Bartosza Leończaka.

Wczesne wykrywanie cukrzycy

Cukrzyca to zróżnicowana grupa chorób metabolicznych, charakteryzująca się przewlekłą hiperglikemią, która wynika z zaburzonego wydzielania lub nieprawidłowego działania insuliny. Wyróżniamy trzy główne typy cukrzycy: insulinozależną, insulinoniezależną oraz cukrzycę występującą u kobiet w ciąży. Szacunki sugerują, że w Polsce choruje około 2 milionów osób, z czego aż 90 procent stanowią pacjenci z cukrzycą typu II (insulinoniezależną).

Często ta choroba przebiega bezobjawowo przez wiele lat, powodując jednak uszkodzenia wielonarządowe. Osoba trafiając do gabinetu stomatologicznego, często nie jest świadoma swojego stanu zdrowia. Dlatego tak istotnym elementem jest skrupulatny wywiad medyczny, w którym należy zapytać o nawilżenie jamy ustnej, nawracające infekcje oraz poziom uczucia pragnienia. Dzięki temu stomatolog może znacząco przyczynić się do rozpoznania i rozpoczęcia leczenia cukrzycy.

Stan jamy ustnej pacjentów z cukrzycą jest uzależniony od czasu trwania choroby oraz stabilności poziomu glukozy we krwi. Wykazano, że osoby z cukrzycą mają zdecydowanie gorszy stan uzębienia i przyzębia w porównaniu z osobami zdrowymi.

To zjawisko wynika m.in. z wyższego stężenia glukozy w ślinie, osłabionej funkcji ślinianek oraz zmniejszonej ilości wydzielanej śliny. Pacjenci z cukrzycą są bardziej podatni na próchnicę, zapalenie przyzębia, infekcje grzybicze jamy ustnej oraz zespół pieczenia jamy ustnej. W związku z tym, istotne jest wprowadzenie działań profilaktycznych we wczesnym stadium: częstsze wizyty kontrolne, odpowiednia dieta, stosowanie płukanek lub środków stymulujących wydzielanie śliny, a także dostosowanie uzupełnień protetycznych.

Działania w Warsaw Dental Center

Jeśli borykasz się z podobnym problemem lub chciałbyś przeprowadzić przegląd stanu swojego uzębienia, serdecznie zapraszamy na konsultację do Warsaw Dental Center. Wystarczy skorzystać z formularza kontaktowego na naszej stronie lub skontaktować się bezpośrednio z recepcją kliniki.