Co jeść po wszczepieniu implantu — zalecenia i porady

Implanty zębowe stosuje się w przypadku utraty własnego zęba. Są one nie tylko estetyczne, ale też bardzo trwałe. Choć zabieg wszczepienia implantu nie jest inwazyjny, należy jednak przestrzegać zaleceń specjalisty, by uniknąć powikłań i interwencji chirurgicznych. Jakich? O to pytamy ekspertów Warsaw Detal Center.

Zalecenia po wszczepieniu implantu zęba

• Przez 24 godziny od zakończenia zabiegu wszczepienia zakazane jest płukanie jamy ustnej płynami do higieny;
  • Aby pozbyć się obrzęku po implantacji, dobrze jest zastosować okłady z lodu. Należy jednak pamiętać, że zasinienie i opuchlizna to standardowy objaw po zabiegu, więc gdy się pojawią, nie wolno się niepokoić;
  • W pierwszych dniach zabiegu podczas snu należy układać głowę powyżej linii ciała;
  • Nie można nagrzewać podrażnionego miejsca, np. poprzez spanie na boku czy podtrzymywanie głowy dłonią;
  • Nie wolno dotykać implantów oraz ich okolicy;
  • Do co najmniej 7 dni po zabiegu zabronione jest palenie papierosów oraz spożywanie alkoholu;
  • Przez kilka tygodni powinno się zachować szczególną ostrożność podczas codziennej higieny jamy ustnej. Wskazane jest szczotkowanie zębów szczoteczką z miękkim włosiem oraz płukanie jamy ustnej płynami antybakteryjnymi;
  • Jeżeli decyzją lekarza przyjmujemy leki przeciwzapalne lub antybiotyki, należy przestrzegać wskazanych dawek.

Kiedy można zacząć normalnie jeść po wszczepieniu implantu?

Do co najmniej dwóch godzin od zabiegu nie wolno spożywać żadnych pokarmów. Zaleca się również, by przez kolejne 2 dni pacjent zrezygnował z jedzenia gorących posiłków, zastępując je chłodnymi pokarmami w formie płynnej. W pierwszych 48 godzinach warto unikać również produktów mlecznych oraz napojów gazowanych. Picie alkoholu jest zabronione. Dopóki rana się nie zagoi, nie wolno żuć czy gryźć twardych pokarmów stroną operowaną. Nie zaleca się również spożywania ostrych dań, które mogą spowodować podrażnienia okolicy wszczepienia implantu.

Wszczepienie implantu zęba a wysiłek fizyczny – czy można?

Przez 7 dni od wykonanego zabiegu implantacji należy unikać intensywnego wysiłku fizycznego, dźwigania oraz schylania się. Do momentu, gdy obrzęk całkowicie zniknie, zalecane jest również, by zrezygnować z wizyt na basenie, saunie czy solarium.

W jakich przypadkach należy się niezwłocznie skontaktować z dentystą?

Choć zabieg implantacji zalicza się do jednych z mniej inwazyjnych zabiegów stomatologicznych, należy pamiętać, że jest to chirurgiczny proces wszczepienia tytanowej śruby w szczękę. W związku z tym pacjent powinien przede wszystkim ściśle stosować się do zaleceń stomatologa i obserwować np., czy w miejscu wszczepienia implantu nie występuje obrzęk.

Aby uniknąć komplikacji, warto wybrać odpowiednią klinikę stomatologiczną. Jednym z polecanych miejsc jest Warsaw Dental Center, gdzie doświadczony zespół specjalistów wykona dokładną diagnostykę, zaplanuje zabieg implantacji i pozwoli uzyskać oczekiwany efekt.

Po przeprowadzonym zabiegu pacjent otrzymuje listę wskazań oraz leków przepisanych przez lekarza prowadzącego. Dolegliwości, takie jak obrzęk, są czymś normalnym, więc pacjent nie powinien się niepokoić. Najczęściej bywa on dokuczliwy w drugiej dobie od wykonania zabiegu i potrafi utrzymać się nawet kilka dni.
Częstym objawem jest również zasinienie w okolicy wszczepienia implantu. Potrafi ono utrzymywać się nawet do dwóch tygodni, jest to naturalna reakcja organizmu na interwencję chirurgiczną i nie powinna budzić obaw.

Istnieją jednak sytuacje, które mogą sugerować pogłębiający się stan zapalny po wszczepieniu implantu:

• Kilka dni po zabiegu ból nadal jest dokuczliwy i nie zmniejsza się;
  • Obrzęk nie znika przez dłuższy czas;
  • Po upływie doby od zabiegu pacjent nadal odzyskał czucia;
  • Długotrwały ból głowy;
  • Obfite krwawienie;

Jeśli więc jakakolwiek dolegliwość zaczyna nas niepokoić, należy niezwłocznie udać się do stomatologa.

Kiedy należy pojawić się na kontroli u dentysty?

Według zaleceń pacjent powinien udać się na pierwszą wizytę kontrolną około 10 dni po zabiegu. Oprócz kontroli postępów gojenia, lekarz usuwa wtedy szwy.
Należy pamiętać, że gdy stan zdrowia pacjenta wróci do normy, wskazane są regularne, minimum raz na pół roku, wizyty kontrolne w klinice stomatologicznej. Dzięki temu będziemy mogli mieć pewność, że implanty w pełni się przyjęły, a nasze zęby są zdrowe i pozbawione ubytków czy próchnicy.

Warsaw Dental Center Leończak Kupryś Sp.k.

NIP: 1182180875

kontakt@warsawdentalcenter.pl