Bruksizm — objawy i leczenie zgrzytania zębami

Nieświadome i nadmierne ściskanie zębów oraz szczęki prowadzące do ich zgrzytania zarówno w ciągu dnia, jak i nocy, określa się jako bruksizm. Choroba ta dotyka ludzi w różnym wieku, a jej przypadki są coraz częstsze z roku na rok. Jak sobie z tym radzić? Jak powinien przebiegać proces leczenia? Jakie są główne przyczyny? Oto kluczowe informacje na ten temat.

Co to jest bruksizm?

Bruksizm to schorzenie, które polega na niekontrolowanym działaniu mięśni żujących. Podczas ataku osoba nieświadomie zaciska szczęki i zgrzyta zębami. Zazwyczaj takie epizody najbardziej nasilają się w nocy. Z tego powodu często partnerzy osoby dotkniętej bruksizmem zauważają problem jako pierwsi. Sami pacjenci zdają sobie z tego sprawę, gdy do dźwięków zaciskania zębów dołączają bóle w jamie ustnej, trudności z ruchami żuchwy, bóle głowy, napięcie mięśni twarzy i inne objawy. Nieleczony bruksizm może prowadzić do poważnych powikłań.

Przyczyny bruksizmu

Bruksizm może mieć różne przyczyny, wśród których wyróżnia się m.in. przewlekły stres, pogorszenie zdrowia, samotność, nerwice, problemy z układem nerwowym, nieprawidłowy zgryz czy źle dopasowane protezy. Szacuje się, że w Polsce cierpi na niego około 10% dorosłych.

Objawy bruksizmu

Objawy obejmują zarówno mięśnie twarzy i obręcz barkową, jak i jamę ustną oraz narządy zmysłów. Można je zauważyć w postaci przerostu mięśni, bólu w różnych częściach głowy, zużywania się zębów, problemów ze słuchem czy widzeniem oraz innych objawów ogólnoustrojowych.

Konsekwencje nieleczenia bruksizmu

Nieleczenie bruksizmu prowadzi do nasilania się objawów i powstawania poważnych powikłań. W początkowym etapie choroby objawia się ona zaciskaniem i szorowaniem zębami. Z czasem pojawiają się bóle głowy, trudności z widzeniem i słuchem. Może też wpływać na inne części ciała, jak obręcz barkową. Nieleczony bruksizm może prowadzić do zniszczenia zębów i problemów z otwieraniem ust.

Gdzie leczyć bruksizm?

Chociaż głównym lekarzem w przypadku bruksizmu jest stomatolog, może być konieczna konsultacja z psychologiem, dietetykiem, neurologiem lub innymi specjalistami, w zależności od przyczyny choroby.

Leczenie bruksizmu

Nie zaleca się stosowania domowych sposobów leczenia bez konsultacji ze specjalistą. Stomatolog może zalecić stosowanie nakładek relaksacyjnych, farmakoterapię, wyrównanie zgryzu czy inne metody w zależności od potrzeb pacjenta. Ponadto istnieją ćwiczenia, które mogą pomóc złagodzić niektóre z objawów bruksizmu.