Higiena i profilaktyka po zabiegu chirurgicznym

Po zabiegu chirurgicznym w obrębie jamy ustnej najważniejsza jest właściwa higiena rany i niedopuszczenie do jej zakażenia bądź uszkodzenia. Doktor Bartosz Leończak, przeprowadzający w klinice Warsaw Dental Center zabiegi z zakresu chirurgii, przygotował opis kilku powikłań, które mogą towarzyszyć usunięciu zęba, wszczepieniu implantu czy regeneracji kości. Aby do nich nie dopuścić ważne jest pozostawanie pod stałą opieką stomatologa oraz odpowiednia profilaktyka.

Krwawienie

Krwawienie po ekstrakcji zęba jest normalne i niewielkie można zauważyć do 24 godzin po zabiegu. Skorzystaj z gazy, która została założona, zaciskając  ją przez 30 minut. Po tym czasie powinieneś delikatnie ją usunąć. Jeśli czujesz, że jest przyklejona do dziąsła, wypij łyk wody w celu jej zwilżenia. Takie postępowanie zapobiegnie ponownemu wystąpieniu krwawienia. Gdy wyczuwasz przedłużające się krwawienie w obszarze poddanemu zabiegowi, jak najszybciej skontaktuj się ze stomatologiem.

Obrzęk

Staraj się przebywać w pozycji pionowej bądź leżąc unieś głowę za pomocą poduszek. Przez pierwsze 12 godzin po zabiegu należy używać okładu z lodu. Obrzęk zwykle ustępuje całkowicie w ciągu 7 do 10 dni. Sztywność mięśni twarzy jest zjawiskiem normalnym i może być odczuwalna do 10 dni. Ponadto możesz zauważyć lekkie zasinienie, szczególnie gdy operacja dotyczyła zębów mądrości. Jeśli masz jakiekolwiek obawy dotyczące obrzęku lub obrzęk nie zmniejszył się po 7 do 10 dniach, skontaktuj się z lekarzem.

Ból

Charakter i nasilenie bólu zależy od zakresu zabiegu. Stomatolog zaleci niezbędne leki przeciwbólowe. Postępuj zgodnie z instrukcjami dotyczącymi konkretnego preparatu i zawsze skonsultuj się ze swoim lekarzem przed przyjęciem jakichkolwiek dodatkowych leków. Jeśli przepisano ci antybiotyk, przyjmij wszystkie tabletki, aby zapobiec infekcji.

Odpoczynek i regeneracja

Odpoczywaj po zabiegu przez co najmniej 2 dni. Aktywność fizyczna nie jest zalecana przez najbliższe 3 do 7 dni. Zazwyczaj powinieneś być w stanie powrócić do normalnej codziennej aktywności w ciągu 48 godzin po operacji.

Higiena jamy ustnej

Zęby szczotkuj delikatnie. Należy unikać energicznego płukania jamy ustnej przez 24 godziny. Często zalecane są preparaty w postaci pianki zamiast płynu do płukania np. Alfa Piana, dzięki którym eliminujemy konieczność energicznego płukania jamy ustnej. Jeśli miałeś ekstrakcję, nie próbuj niczego usuwać z rany po zębie (zębodołu). Lekkie płukanie usunie wszelkie cząsteczki jedzenia z tego miejsca

Palenie tytoniu

Nie powinno się palić tytoniu przez co najmniej 24 godziny po zabiegu. Palenie opóźniając gojenie i powodując zniszczenie skrzepu, może spowodować bolesną infekcję zwaną suchym zębodołem.

Powodzenie  zabiegów w obrębie jamy ustnej jest w dużym stopniu uzależnione od pozabiegowej współpracy pacjenta i stosowania się do zaleceń lekarskich. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości lub coś cię niepokoi, skontaktuj się z lekarzem.

Tekst opracował Bartosz Leończak, lekarz zajmujący się w klinice Warsaw Dental Center zabiegami z zakresu chirurgii.