BOLI MNIE ZĄB: I co dalej?

Obezwładniający strach przed wizytą u dentysty to już przeszłość. Dziś dokuczający ból zęba oznacza jedynie wyzwanie do rozwiązania – szybko i bezboleśnie. Jak to osiągnąć? Rozmawiamy z doktorem Urszulą Leończak.

Ból zęba to sygnał, który nie może być zignorowany. W takiej sytuacji niezbędna jest natychmiastowa wizyta u dentysty. Niestety, wiele osób zwleka z podjęciem tej decyzji. To poważny błąd. W większości przypadków, dolegliwości same się nie cofną, a problem może jedynie się pogorszyć. Jak tłumaczy lek. dent. Urszula Leończak z Warsaw Dental Center, ból zęba może świadczyć o różnych problemach, takich jak próchnica, stan zapalny miazgi lub zapalenie tkanek okołozębowych. W przypadku próchnicy wystarczy założenie wypełnienia, natomiast stan zapalny miazgi wymaga leczenia kanałowego. Warto zdawać sobie sprawę, że im wcześniej zdecydujemy się na wizytę u dentysty, tym mniejsze będą zakres leczenia i koszty.

W obecnych czasach dostępne są skuteczne znieczulenia, które eliminują ból i dyskomfort związany z zabiegami stomatologicznymi. Nie jest konieczne, aby dentysta wiedział, kiedy odczuwamy ból – wręcz przeciwnie, spokojny pacjent ułatwia pracę lekarzowi. Istnieje jedno wyjątkowe przypadki, kiedy odczuwany ból jest sygnałem do przerwania zabiegu, a mianowicie podczas wybielania zębów. W takiej sytuacji zęby dają do zrozumienia, że bodźce są nieznośne i istnieje ryzyko uszkodzenia miazgi. Wtedy należy niezwłocznie przerwać zabieg wybielania, zarówno w gabinecie, jak i przy użyciu nakładek domowych.

Ekspertka podkreśla również, że zęby i tkanki okołozębowe mogą reagować bólem na przeprowadzane leczenie, podobnie jak każdy inny organ w ciele. To zjawisko szczególnie dotyczy okresu po usunięciu zęba lub przeprowadzeniu leczenia kanałowego, ale może również wystąpić po założeniu standardowego wypełnienia. W większości przypadków ból stopniowo ustępuje po kilku dniach. Jeśli jednak jest długotrwały, można sięgnąć po leki przeciwbólowe zawierające paracetamol lub ibuprofen. Jeśli dolegliwości utrzymują się przez dłużej niż dwa tygodnie, warto skonsultować się z lekarzem.

Ból to naturalny sygnał organizmu, że coś jest nie w porządku. W przypadku zębów i dziąseł może to być objawem stanu zapalnego. W takiej sytuacji dziąsła stają się szczególnie wrażliwe, zwłaszcza podczas jedzenia i mycia zębów. Najczęstszą przyczyną stanów zapalnych jest gromadzący się kamień nazębny i osad, dlatego regularna profesjonalna higienizacja u higienistki stomatologicznej co najmniej dwa razy do roku jest kluczowa. Objawami chorób przyzębia mogą być także recesje dziąsłowe, czyli cofanie się dziąseł, które może prowadzić do odsłonięcia korzenia zęba. W takim przypadku, zęby stają się szczególnie wrażliwe na zmiany temperatury oraz pokarmy słodkie i kwaśne. W celu poprawy sytuacji można pokryć odsłonięte fragmenty zęba przeszczepem dziąsła, wykonanym z materiału kolagenowego lub pobranym od pacjenta z podniebienia. Pełny efekt i wygląd dziąseł po takim zabiegu ocenia się zazwyczaj po trzech miesiącach.