Barodontalgia — dolegliwość, która może zepsuć twój wymarzony urlop

Niespodziewane skoki ciśnienia, takie jak podczas lotu samolotem czy podczas nurkowania, mogą prowadzić do intensywnych, kłujących bólów zębów. Takie zjawisko nazywamy barodontalgią. Jest warto zdiagnozować ten problem przed planowanym wyjazdem, aby wyeliminować przyczynę bólu i uniknąć dyskomfortu w czasie wakacji.

Barodontalgia wiąże się z nadwrażliwością zębów i struktur je otaczających, w tym przede wszystkim dziąseł. Wywołana jest gwałtownymi zmianami wysokości nad poziomem morza (stąd pierwotna nazwa choroby to aerodontalgia, ze względu na powiązanie z lotami, ale później zakres jej definiowania został poszerzony) oraz zmianami warunków atmosferycznych i tym samym temperatury.

Tętniący ból zębów potrafi być na tyle intensywny, że zakłóca codzienne funkcjonowanie osoby dotkniętej tym problemem. Najczęściej dotyczy to zębów, które były leczone w przeszłości, na przykład te, które przeszły leczenie zachowawcze czy kanałowe, a nie zostało ono wykonane prawidłowo.

Dlaczego pacjenci doświadczają takiego bólu? Powód tkwi w powietrzu, które dostaje się do wnętrza zęba. To zdecydowanie nie jest naturalna sytuacja, a raczej efekt błędów stomatologa. Gdy ciśnienie gwałtownie wzrasta lub maleje, uwięzione pęcherzyki powietrzne w zębie nie mają jak się uwolnić, co prowadzi do wzrostu ich ciśnienia. Skutkiem jest silny ból, który może promieniować także do obszarów szczęki czy zatok.

W takich okolicznościach konieczna jest natychmiastowa konsultacja z dentystą. Po dokładnym badaniu zębów, lekarz zaproponuje odpowiednią terapię. Aby uniknąć podobnych kłopotów przed sezonem wakacyjnym, polecamy umówienie się na wizytę w Warsaw Dental Center. Regularne badania, przeprowadzane co najmniej co pół roku, redukują ryzyko występowania próchnicy o 45%, a przecież próchnica jest źródłem wielu problemów w jamie ustnej.