Wszystko, co musisz wiedzieć o zaburzeniach TMJ (stawu skroniowo-żuchwowego) i jak sobie z nimi radzić?

Bóle szczęki: Poznaj TMD, czyli zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego

Codziennie wykonywane gesty twarzy, takie jak uśmiech, śmiech, jedzenie i połykanie, często nie dostają należytej uwagi. Dla osób cierpiących na dysfunkcję stawu skroniowo-żuchwowego (TMJ), te pozorne ruchy mogą być bolesne.

Co to jest TMD i co je powoduje?

Co dokładnie powoduje i jakieobjawy TMD (Temporomandibular Disorders)? Odkryjmy wszystko, co warto wiedzieć o tym schorzeniu oraz sposobach jego radzenia sobie.

Co to jest TMD i co je powoduje?

Stawy skroniowo-żuchwowe, położone w miejscu połączenia czaszki z dolną szczęką, to kompleks mięśni i więzadeł, które kontrolują ruch szczęki. Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego, znane jako TMD, mogą prowadzić do uszkodzenia stawu szczęki i mięśni kontrolujących ruchy żuchwy.

Przyczyny i możliwe objawy

Ustalenie dokładnych przyczyn dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego u danej osoby może być skomplikowane. Połączenie czynników takich jak dziedziczność, stan zapalny stawów lub uraz może prowadzić do bólu. Choć wielu ludzi regularnie zaciska lub zgrzyta zębami bez wpływu na staw skroniowo-żuchwowy, niektóre osoby cierpiące na ból szczęki mają tendencję do tego zaciskania.

Leczenie i objawy

W większości przypadków samoopieka lub terapie niefarmakologiczne mogą pomóc w łagodzeniu bólu i dyskomfortu związanego z problemami ze stawem skroniowo-żuchwowym. Chociaż zabiegi chirurgiczne są stosowane tylko w ostateczności, gdy inne opcje zawiodą, niektórzy pacjenci z TMD mogą odnieść korzyści ze zmiany sposobu leczenia.

Objawy TMD

Co są objawami problemów z TMJ-TMD?

• Dyskomfort lub tkliwość w szczęce
  • Ból w stawie skroniowo-żuchwowym w jednym lub obu stawach
  • Pulsujący ból za uchem lub w okolicy tyłów głowy
  • Ból lub nieprzyjemność podczas żucia
  • Bolesny dyskomfort w okolicach twarzy
  • Blokowanie stawów, utrudniające otwieranie i zamykanie ust
  • Podczas otwierania ust lub żucia problemy ze stawem skroniowo-żuchwowym mogą powodować kliknięcia lub uczucie zgrzytania. Jednak w większości przypadków samo kliknięcie szczęki bez bólu lub ograniczenia ruchu nie wymaga terapii.

Kontrolowanie problemami związanymi z TMJ

Metody kontrolowania objawami

• Zachowuj szczękę w pozycji spoczynkowej.
  • Ogranicz duże ruchy twarzy, aby pomóc w problemach ze stawem skroniowo-żuchwowym.
  • Zapewnij sobie spokojny sen, unikając spania na brzuchu i kładzenia ręki na szczęce podczas snu na boku. Ułożenie się na plecach z poduszkami pod szyją może złagodzić sztywność stawu skroniowo-żuchwowego.
  • Dbaj o poprawną postawę.
  • Wykonuj ćwiczenia rozciągające mięśnie szczęki, aby poprawić ruchomość stawów i złagodzić dyskomfort.
  • Unikaj określonych zachowań i produktów spożywczych, które mogą zwiększać napięcie w szczęce.

Kiedy skonsultować się z lekarzem?

Jeśli doświadczasz bólu lub sztywności szczęki, trudności w jej otwieraniu lub zamykaniu, skonsultuj się z lekarzem lub specjalistą od TMD, na przykład dentystą. Mogą oni zbadać różne przyczyny i proponować rozwiązania dla Twojego stanu.