Resekcja korzenia zęba — kiedy należy przeprowadzić zabieg?

Resekcja korzenia zęba (apikoektomia) to zabieg z zakresu chirurgii stomatologicznej, wykonywany najczęściej w przypadku zapalenia tkanek okołowierzchołkowych. Często jest to jedyny sposób na dostęp do źródła stanu zapalnego, wywołującego dolegliwości bólowe u pacjenta. Jaki jest przebieg resekcji korzenia zęba, wskazania i przeciwwskazania do wykonania tego zabiegu?

Co to jest resekcja korzenia?

Resekcja korzenia polega na amputacji wierzchołka i usunięciu zmian w obrębie korzenia zęba. Wykonywana jest najczęściej w zębach jednokorzeniowych jak siekacze i kły. W ten sposób można zapobiec kolejnym zmianom zapalnym i uratować zęby przed usunięciem.

Wskazania do resekcji korzenia zęba

Resekcja wierzchołka korzenia dokonywana jest w przypadku braku możliwości przeprowadzenia powtórnego leczenia kanałowego lub gdy zmiany okołowierzchołkowe nie poddają się temu leczeniu. Pozostałe wskazania do przeprowadzenia resekcji zęba to:

• złamanie wierzchołka korzenia zęba;
  • zębiniaki (kamienie miazgowe) – zwyrodnienia miazgi zębowej w postaci zwapnionych złogów soli mineralnych występujące w dolnych siekaczach, trzonowcach, zębach zatrzymanych i niewyrzniętych;
  • zapalenie tkanek okołowierzchołkowych;
  • nieudane leczenie endodontyczne (kanałowe) i powikłania po nim występujące;
  • powikłania, które mogą pojawić się w leczeniu zębów z uzupełnieniem protetycznym, w szczególności przy wkładach koronowo-korzeniowych;
  • złamanie narzędzia dentystycznego znajdującego się w kanale korzeniowym;
  • samoistne obumarcie zęba i utrzymywanie się zmian zapalnych wokół korzenia.

Apikoektomia, czyli zabieg resekcji korzenia zębowego, przeprowadzana jest przez specjalistę z dziedziny chirurgii stomatologicznej lub endodoncji.

Przeciwwskazania do resekcji korzenia zęba

Istnieją jednak również przeciwwskazania do przeprowadzenia zabiegu resekcji korzenia zębowego. Najważniejszym z nich jest rozległość zmian zapalnych przekraczających 1/3 długości korzenia. Apikoektomii nie przeprowadza się także na zębach mlecznych, a do innych przeciwwskazań zaliczane są takie problemy zdrowotne jak:

• podłużne złamanie korzenia zęba;
  • paradontoza;
  • zaburzenia zgryzu;
  • stan zapalny gardła lub jamy ustnej;
  • choroba wirusowa (opryszczka);
  • I trymestr ciąży;
  • cukrzyca;
  • białaczka;
  • zaburzenia krzepnięcia krwi;
  • nadciśnienie;
  • choroby tarczycy lub nerek.

Niektóre z wymienionych przeciwwskazań są względne i pozwalają na przeprowadzenie zabiegu przez doświadczonego dentystę. Każdorazowo więc możliwość wykonania resekcji zęba konsultuje się z lekarzem stomatologiem, informując go o wszelkich problemach zdrowotnych.

Przebieg zabiegu resekcji korzenia zęba

Przeprowadzenie zabiegu resekcji zęba poprzedzone jest zdjęciem RTG. Stomatolog dokonuje również dokładnego wywiadu lekarskiego pacjenta, wypytując go o przebyte i aktualne schorzenia. W przypadku braku przeciwwskazań do zabiegu, a także braku możliwości przeprowadzenia leczenia endodontycznego, lekarz przystępuje do kolejnych etapów apikoektomii. Są to:

1. podanie pacjentowi znieczulenia miejscowego;
  2. nacięcie śluzówki w okolicy korzenia;
  3. wycięcie w kości okienka i usunięcie zmienionego chorobowo wierzchołka korzenia;
  4. wypełnienia wsteczne, czyli szczelne wypełnienie kanału korzeniowego od strony jego wierzchołka;
  5. zszycie rany.

Apikoektomia przeprowadzana jest z użyciem mikroskopu stomatologicznego, co zapewnia skuteczność leczenia. Szwy zdejmowane są z rany po upływie tygodnia od zabiegu.

Czy resekcja korzenia zęba boli?

Zabieg resekcji przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym, więc jest on całkowicie bezbolesny dla pacjenta. Niekiedy po zabiegu może pojawić się opuchlizna, obrzęk, zaczerwienienie, ból i krwawienie, a czasem delikatne mrowienie, występujące w okolicy poddanej zabiegowi. Wszystkie te objawy mijają jednak po kilku dniach, pod warunkiem przestrzegania zaleceń po zabiegu. Pamiętajmy, że należy po nim unikać większego wysiłku fizycznego, nie spożywać gorących pokarmów i nie płukać intensywnie jamy ustnej. Przez 2-3 tygodnie wskazane jest przyjmowanie pokarmów w postaci półpłynnej, dzięki czemu pacjent uniknie podrażnień okolicy poddanej zabiegowi.

Resekcja korzenia zęba – cena

Koszt resekcji korzenia zęba zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od tego, które zęby – przednie czy boczne – będą poddane zabiegowi. Na cenę wpływa również konieczność przeprowadzenia dodatkowych procedur, m.in. opracowanie i wypełnienie kanału korzeniowego. Ostateczny koszt pacjent poznaje więc w trakcie pierwszej wizyty w gabinecie stomatologicznym, ustalając plan leczenia z dentystą.

Resekcja korzenia – czy warto?

Apikoektomia jest czasem jedynym sposobem na pozbycie się dolegliwości bólowych powodowanych przez stan zapalny, dlatego warto rozważyć jej wykonanie, jeśli inne metody leczenia nie dają oczekiwanego rezultatu. Zapraszamy do Warsaw Dental Center, gdzie zabiegi resekcji korzenia zęba wykonują specjaliści z dziedziny chirurgii stomatologicznej i endodoncji w miłej i przyjaznej dla pacjentów atmosferze.