Nadwrażliwość zębów: jak sobie z nią radzić?

Czujesz ból jedząc chłodne, gorące, kwaśne czy słodkie jedzenie? Dyskomfort może znacznie utrudniać codzienne funkcjonowanie. Ważne jest, aby zapobiegać nadwrażliwości zębów i skutecznie ją leczyć, w codziennej pielęgnacji, jak i podczas wizyt u stomatologa.

Przyczyną nadwrażliwości zębów jest reakcja zębiny na różne bodźce, takie jak gorąco, zimno, kwaśność czy słodycz. Jest wiele czynników które ją powodują, w tym genetyka czy choroby dziąseł. Czasem również zbyt częste procedury wybielania zębów, które prowadzą do erozji szkliwa. Najbardziej narażonymi są osoby w wieku od dwudziestu do pięćdziesięciu lat, chociaż problem ten może dotyczyć osoby w każdym wieku. Charakterystycznymi objawami nadwrażliwości zębów są:

intensywny ból po spożyciu produktów o skrajnych temperaturach czy smakach;
fluktuacje w odczuwanym bólu – o większej lub mniejszej intensywności, w przeciwieństwie do bólu próchnicowego, który jest stały.

Do problemu mogą się przyczynić niewłaściwe nawyki takie jak zły zgryz, czy zgrzytanie zębami, bądź gryzienie paznokci. Jednak najczęstszą przyczyną jest niewłaściwa technika szczotkowania zębów. Szorstkie szczotkowanie, przy pomocy zbyt twardej szczoteczki prowadzi do uszkodzenia szkliwa i odsłonięcia kanalików zębinowych, co nasila nadwrażliwość. Zła higiena jamy ustnej może prowadzić do problemów z dziąsłami i kolejnych przypadków nadwrażliwości. Warto unikać nadmiernej konsumpcji słodkich i gazowanych napojów, zawierających kwasy niszczące szkliwo, aby zachować zdrowe zęby.

Zapobieganie nadwrażliwości zaczyna się od codziennej pielęgnacji: używania odpowiedniej pasty z fluorem i silni mineralnymi, produktów które zamykają kanaliki zębowe, jak i odpowiedniego szczotkowania. Kluczowa jest jednak konsultacja u specjalisty. Wizyty kontrolne pomagają zidentyfikować i skutecznie leczyć potencjalne problemy, zanim staną się one poważne.